טיפולים בתחום התפתחות הילד לילדים במסגרות החינוך המיוחד

טיפולים בתחום התפתחות הילד לילדים במסגרות החינוך המיוחד- לכעשרה אחוז מהילדים שגילם עד 18 בארץ יש עיכוב בהתפתחות, והם זכאים
לטיפולים בתחום התפתחות הילד במסגרת החינוך המיוחד.
התערבות טיפולית מוקדמת מגדילה את סיכויי הילדים לשילוב מהיר וטוב יותר בחינוך הרגיל ובחברה.

לכ-%10 מהילדים שגילם עד 18 בארץ יש עיכוב ניכר בהתפתחות, וחלקם מקבלים טיפולים בתחום התפתחות הילד. מדובר בבעיות התפתחות כמו הפרעות בתקשורת, אוטיזם, שיתוק מוחין ומוגבלות שכלית התפתחותית. התערבות טיפולית מוקדמת מגדילה את סיכויי הילדים לשילוב מהיר וטוב יותר בחינוך הרגיל ובחברה. רופאים ומטפלים פרה-רפואיים במגוון תחומים מאבחנים ומטפלים בהפרעות התפתחות, ובהם רופאים מומחים לנירולוגיית ילדים ולהתפתחות הילד; קלינאי תקשורת; פיזיותרפיסטים; מרפאים בעיסוק; פסיכולוגים; עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים באמנויות.

ילדים אלו זכאים לסלי שירותים ייעודיים לאבחונים ולטיפולים בהתאם לגילם, סוג הליקוי שיש להם והמסגרות שהם שוהים בהן: סל אבחונים וטיפולים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 להלן – חוק ביטוח בריאות, סל שירותים על פי חוק מעונות יום שיקומיים, התש"ס-2000 ,סל שירותים פרה-רפואיים במערכת החינוך המיוחד, גני ילדים ובתי ספר (מכוח חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988)

 

בהתאם לחוזר סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים ושירותי בריאות נוספים, הזכאות לטיפולים בתחום התפתחות הילד לא כרוכים בטיפולים שהילד מקבל במסגרת החינוך המיוחד.

עפ"י החוק החינוך המיוחד (תשמ"ח- 1988- סעיף 22 ב')

בכפוף להנחיות חוק החינוך המיוחד ולחוק בריאות ממלכתי, לא מונעים טיפולים בתחום התפתחות הילד מילדים שנמצאים במסגרות החינוך המיוחד, למעט ילדים אוטיסטים  שהטיפול בהם הוגדר בהחלטת הממשלה מס': 4346 ובהסכם בריאות האוצר.

מהי בעיית התפתחות?

 ההפרעות ההתפתחותיות בילדים מחולקות  לשתי קבוצות:

  • "הפרעה התפתחותית סומטית" – הפרעה התפתחותית המופיעה על רקע של פגיעה אנטומית או תפקודית במערכת העצבים או בשרירים או באברי החושים. הסיבות לכך יכולות להיות: מחלות גנטיות, סיבות הקשורות למהלך הריון כגון זיהומים, טראומה, סכרת הריונית, בעיות הקשורות לנטילת תרופות, סמין וצריכת אלכוהול, או הריון בסיכון גבוה, פגות קיצונית או לידה טראומטית.
  • "הפרעה התפתחותית שאינה סומטית" – הפרעה שלא הוכחה פגיעה במערכת העצבים.
    לרוב אלו פגיעות קלות יותר מהסומטיות. לדוגמה: ליקוי מוטורי (תנועתי), תחושתי, קוגניטיבי, פסיכוסוציאלי, או רגשי

טיפולים בתחום התפתחות הילד לילדים במסגרות החינוך המיוחד

ילדים שאובחנו עם הפרעה התפתחותית סומטית, זכאים לקבל טיפול ללא עלות עד גיל 18, בהתאם לצורך ועד 3 טיפולים בשבוע.
מספר הטיפולים בילדים ללא בעיה התפתחותית סומטית ייקבעו בהתאם לגיל, לצרכים, למטרות וליעדים שהוצבו על ידי אנשי המקצוע, בהתאם לקביעת גורם רפואי מוסמך.

אילו טיפולים מקבלים בחינוך המיוחד?   

האבחון של הילד יתבצע על ידי רופאים ומטפלים פרה-רפואיים במגוון תחומים מאבחנים ומטפלים בהפרעות התפתחות, ובהם רופאים מומחים לנירולוגית ילדים ולהתפתחות הילד, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים באומנויות.

 הטיפולים המתבצעים הם מתחום המקצועות הפרא-רפואיים וכוללים :
 פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול במחול, טיפול במוזיקה,
טיפול בתנועה, טיפול באמנות חזותית, טיפול בדרמה וביבליותרפיה.

בתוך מסגרות החינוך המיוחד הצוות הרב-מקצועי יחליט על סוגי הטיפולים, מסגרת הטיפול (פרטני או קבוצה) ומספר השעות הטיפול השבועיות כחלק מתוכנית הלימודים האישית של כל תלמיד.

מי זכאי? 

ילדים הלומדים  בגני ילדים לחינוך מיוחד.
תלמידים  בבתי ספר לחינוך מיוחד.
תלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר לחינוך רגיל, המיועדות עבור: תלמידים עם אוטיזם, שיתוק מוחין, נכויות פיזיות קשות או מוגבלות שכלית התפתחותית, עיוורים ולקויי ראייה, חירשים וכבדי שמיעה.

הזכאות לטיפולים במסגרת החינוך המיוחד אינה גורעת מהטיפולים אשר יינתנו בקופות החולים, אך עם זאת רשאית קופת החולים להביא בחשבון את טיפולים האלו בחינוך המיוחד ולהחליט על סוג וכמות הטיפולים בקופה. 

תפריט נגישות