מדריך להנגשת קייטנות

מדריך להנגשת קייטנות- בעת בה אנו מדברים על הנגשת קייטנות המורכבות מבני נוער וילדים בגיל הרך המתלווים אל מוגבלות כזו או אחרת ישנה חשיבות עליונה בשני מישורים מרכזיים.

זאת כאשר הראשון יהיה המישור החברתי, בו ההנגשה מהווה הזדמנות מעולה לשילוב חברתי של כל אותם נערים וילדים עם מוגבלות בחברת שאר הילדים ברחבי הארץ.

זאת בעוד כי המישור השני אשר יהיה מושפע באופן ישיר מפעולת ההנגשה יהיה המישור האישי שכן, קייטנות מהוות את החלל בו מתרעננים מהמאמץ של השנה כולה, במטרה להיערך לקראת השנה הבאה.

יחד עם האמור, הנגשת קייטנות היא פעולה שמאפשרת לילדים עם מוגבלויות לפתח תחושת מסוגלות בקרב פעילויות חברתיות המשלבות בתוכן בידור, תרבות, ספורט, אומנות וכיוצא בכך.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי בקייטנות ישנם לא מעט אתגרים בשילובם המלא של הילדים עם מוגבלויות, זאת לאור מספר סיבות מגוונות כדוגמת מסגרת שונה חדשה עבור הילדים, גיוון בפעילויות וכן הלאה.

בנוסף לאמור, אחת הדברים החשובים שצריך לציין הוא כי חשוב שכל אותן קייטנות יהיו נגישות גם להורים עם מוגבלות, על מנת להעניק לכל אותם הורים את האפשרות ליצירת קשר עם המפעילים השונים בקייטנה, להירשם אליה ואף להשתתף בה בתור הורים מלווים.

מדריך להנגשת קייטנות- כך תנגישו קייטנה

תחילה, חשוב לציין כי עבור קייטנה נגישה שני קהלי יעד עיקריים כאשר הראשון היא ילדים עם מוגבלות והשנייה היא הורים עם מוגבלות.

הפעולה המרכזית במהלך ההנגשה הינה לאפשר לילדים עם מוגבלות להשתתף בתוך הקייטנה.

יחד עם זאת, במקומות בהם ישנה דרישה בהתערבות ההורים, כדוגמת תהליך ההרשמה של הילד אל הקייטנה, או לחילופין במקרה של צורך בהורה מלווה, יש צורך בביצוע הנגשת קייטנות.

הצורך להשתייך ולהיות חלק
מהחברה הוא צורך של כל אדם.
קייטנות הן הזדמנות להשתתפות
והשתלבות של ילדים עם מוגבלות
בפעילות משותפת עם ילדים ללא
מוגבלות.


הפעילות המשותפת במסגרת
הקייטנה: בקבוצות חברתיות,
במשחק, בבילוי, ביצירה, בחשיפה
לתרבות ובהתנסות באמנות
ובספורט, יוצרת היכרות בין ילדים
ללא מוגבלות לילדים עם מוגבלות,
המביאה בתורה, להפחתת
סטיגמות וללמידה, מתוך עשייה, על
העוצמות והאתגרים אלה של אלה.


שילובם של ילדים ובני נוער עם
מוגבלות בקייטנות מהווה הזדמנות
גם עבור מפעילי הקייטנות, לפנות לקהלי יעד חדשים, ולפתוח את
שערי הקייטנות בפני מי שעד עתה
אולי לא השתתפו בהן.


צעד ראשון בשילובם של ילדים עם
מוגבלות הוא לראות בהם קודם
כל ילדים שיכולים להיות שמחים,
יצירתיים, סקרנים, שובבים ושונים
זה מזה.

מוגבלותם של הילדים
יכולה לבוא לידי ביטוי באחד או יותר
מהתחומים: ראייה, שמיעה, תנועה,
מוגבלות קוגניטיבית או מוגבלות
נפשית.
ביצוע התאמות נגישות, על-
ידי מפעילי הקייטנות, יאפשר
השתלבות של הילדים בפעילות,
כך שמוגבלותם לא תהווה חסם
להשתתפותם המלאה והשוויונית.