המדריך לזכויות הנגישות.
שנת 2020 ואנו עדיין נתקלים במקומות אשר אינם מונגשים בעבור ציבור האנשים החיים עם מוגבלות. כאן אנו נציג בעבורכם את כל זכויות הנגישות ותוכלו אף לבקש הסדרי נגישות בהתאם לצרכים שלכם.
נגישות- כללים בסיסיים:
- חניות נכים- כמות חניות הנכים צריכה להיקבע על סמך כלל החניות במקום, המקום צריך להיות עם סימון ושילוט. (יש לקחת בחשבון שחניות הנכים נדרשות רק בחניונים ובמבנים ולא בהכרח ליד כל בית עסק).
- שביל גישה נגיש, ללא מכשולים ומותאם לכיסא גלגלים, לקווי ראייה ועיוורים.
- דלת כניסה רחבה, ללא מדרגות או מעצור בכניסה, במקרה של דלתות זכוכית יש לדאוג להדבקת מדבקות התראה.
- שרותי נכים נגישים בעליי דלת רחבה הנפתחת החוצה, גודל תא התואם להתניידות ללא הפרעה, מאחז בצורת האות 'L' על הקיר הצמוד לאסלה ומאחז יד מתקפל בצידו השני, אסלה בגובה התואם למעבר מכיסא גלגלים בגובה 50-45 ס"מ, כיור נוח ומותאם לשימוש לאדם בכיסא גלגלים, מראה בגובה תואם ושילוט המורא שירותי הנכים.
- מעלית נגישה תכלול בתוכה כפתורי הפעלה בברייל, שלט מספר קומה וכריזה קולית .
- שילוט נגיש למידע, הכוונה ואזהרה – מודיעין, חניות נכים, כניסה נגישה, מעלית, שירותי נכים, דלפקים מאובזרים במכשור מתאים.
- תו נכה המאפשר חנייה חינם וקרוב לכניסה למתחמים כקניונים, משרדים ממשלתיים, משרדים ציבוריים, בתי חולים וכדומה.
- כלבי נחייה- כלב שעבר הכשרה לסייע לאדם עם מוגבלות, כאשר יוצאים עם כלב נחייה יש להצטייד באישור, על הכלב להיות כל הזמן עם מחסום ויש לקחת בחשבון שישנם מקומות מסוימים אשר לא תתאפשר כניסת בעלי חיים אך על בעל המקום לדאוג לאלטרנטיבה חלופית.
- דלפקי שירות- על דלפקיי הישרות להיות מותאמים עבור אנשים עם מוגבלות מבחינת גובה ולולאת השראה לכבדי שמיעה.
- פטור מהמתנה בתור אשר יינתן לאחר הצגת תעודה מטעם המוסד לביטוח לאומי.
- מלווה ופטור בעבור מלווה- בעת הצגת תעודה מטעם ביטוח לאומי.
- פינת המתנה נגישה- המצוידת במרווחים גדולים לכיסאות גלגלים.
- נגישות בעמדות מידע אוטומטיים ועמדות משיכת כספים- צריכות להיות נגישות בגובה המותאם לכיסא גלגלים, מצויד במערכת שמע ובעלת מקשים מובלטים וגדולים לבעליי לקות ראייה או עיוורון.
- ישנן אפשרויות של בקשה לסיוע במילוי טפסים, הקראה, פרומטר נגיש ומתרגמן לשפת הסימנים.
- נגישות אתר אינטרנט- נדרשים להיות נגישים ללקויי ראייה, עיוורים ובעלי מוגבלות בידיים.
- נגישות בטלפונים- מוקדנים או מערכות מוקלטות צריכות להיות בשפה פשוטה, בקצב איטי וללא מוזיקת רקע.
- כל מוקדי החירום מחויבים להיות נגישים בטלפון, אינטרנט, פקס ומסרונים.