נגישות בתחבורה הציבורית

נגישות בתחבורה ציבורית- התחבורה הציבורית חייבת להיות נגישה לנכים, כדי שגם הם יוכלו להתנייד ממקום למקום, בדיוק כמו כל אדם אחר.

תחבורה ציבורית לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, תחבורה ציבורית נגישה היא תחבורה כזו המעניקה לכל אותם אנשים בעלי מוגבלויות כאלו ואחרות את האפשרות להתנייד בצורה עצמאית, מכובדת ושיוונית במרחב הציבור במטרה להגיע אל מחוז חפצם, כמו כל בן אדם אחר. אי לכך, החוק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות לצד התקנות השונות שהוא טומן בחובו קובעים שורה של דרישות נגישות מגוונות המיועדות עבור התחבורה הציבורית, באופן כזה שיאפשר לבעלי המוגבלויות השונים להתנייד בחופשיות וכן, אוסרים להפלות אדם לאור מוגבלותו בזמן קבלת השירות במסגרת התחבורה הציבורית. על מנת להבהיר לכם את הנושא, במאמר הבא נרד לעובי הקורה ונבין את הנושא לעומק.

אוטובוסים עירוניים

על פי התקנות הרשומות בחוק במדינת ישראל, אוטובוסים ציבוריים בקווים עירוניים מחויבים להיות מונגשים לאנשים עם מוגבלויות, בין יתר התאמות הנגישות, עליהם לכלול:

• מספר קו – מספר אשר יופי באופן חד וברור על גבי החזית של האוטובוס, בצדו של האוטובוס ובגב האוטובוס. מדובר למעשה על מספר שמהווה אינדיקציה ליעד הנסיעה.

• כריזה – אוטובוסים עירוניים חייבים לכלול בתוכם ערכת כריזה פנימית וחיצונית שמטרתה להנגיש את מספר הקו ושם התחנה לבעלי המוגבלויות השונים.

• פסי אזהרה – פתחי כניסה ויציאה וכמו גם קצות המדרגות הנמצאות בתוך האוטובוס יסומנו לכל רוחב הסף בפס אזהרה ברור וחד משמעי.

• מקומות ישיבה – בעת בה אנו מדברים על מקומות ישיבה נגישים, הרי שעל אוטובוסים עירוניים לכלול בחלקם הקדמי שלושה מקומות ישיבה המיועדים עבור אנשים עם מוגבלות, כאלה כאשר נעים ללא כיסא גלגלים, בעוד שאחד ממקומות הישיבה מיועד לאדם עיוור המלווה בכלב נחייה. יחד עם זאת, יהיה מקום ייעודי המותאם לכיסא גלגלים ולצדו לחצן עצירה. בנוסף, במקום הייעודי יהיו אמצעים לעיגון הכיסא במהלך הנסיעה על מנת להבטיח את יציבותו של האדם.

מוניות

כאשר אנו מדברים על מוניות, הרי שישנן מוניות נגישות בהתאם לרישיונות אשר הונפקו על ידי משרד התחבורה שכן, חל איסור מוחלט על נהג מונית לגבות תשלום נוסף עבור הובלה של כיסא גלגלים של נוסע במונית. נוסף על האמור, בהתאם להנחיות משרד התחבורה, על נהג המונית לעזור לנוסע בכניסה וביציאה ממונית וכן, בהטענת המטען העומד לרשותו ופריקתו בתום הנסיעה. כמו כן, לנותן השירות אסור להפלות את הנוסעים באופן בו הוא מסרב או לחילופין קובע תנאי המגביל את השימוש בתחבורה. בנוסף, חשוב לציין כי חברת מוניות אשר מפעילה מוניות נגישות חייבת לשלוח מונית למזמין תוך פרק זמן של עד חצי שעה.

מה קובע החוק לשוויון זכויות לאנשים בעלי מוגבלויות שנחקק בכנסת ב-1998?

החוק קובע כי יש להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, לעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים, באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו.

מהם התנאים שאמורים להתבצע בשטח על פי חוק?

• הצבת מתקן ייעודי, המאפשר לנעזרים בכיסא גלגלים לעלות או לרדת מן הרכבת או האוטובוס בבטיחות ובנוחות.
• חובת נוכחות של מפעיל המתקן בכל תחנה.
• חייבת להתקיים נגישות נכים בתחנת האוטובוס, באמצעות מדרכה נגישה אל התחנה.
• מפעיל קו השירות חייב לדאוג להצבת שני שלטים המיועדים לעיוורים ולכבדי הראייה המציינים את מספר הקו ויעד הנסיעה. שלט אחד חייב להיכתב בכתב גדול בצבע שחור על גבי צהוב ושלט שני בכתב ברייל.
• בסככת ההמתנה חייב להימצא כיסא רחב ופנוי לאנשים הנעזרים בכיסא גלגלים.
• רצפת הסככה חייבת להיות בגובה המדרכה המובילה לתחנה.
• נגישות נכים חייבת להתקיים בכניסות וביציאות מן התחנה המרכזית.
• מדרגות, קירות, דלתות ומחיצות שקופות יסומנו למען לקויי הראייה.